top of page
POTY25_GN5.png

Alexandros Boussis - SVP Commerce & Marketing, Delhaize Belgium

​

Alexandros Boussis is een 41-jarige Brusselaar van Griekse afkomst, getrouwd en vader van twee kinderen. Afkomstig uit een ondernemersfamilie, is Alexandros letterlijk opgegroeid in de handel en heeft hij een passie voor producten! Hij staat vooral bekend om zijn commerciële expertise, strategische visie en leiderschap.

Na een carrière van vijf jaar in audit & consulting, leidde zijn passie voor producten en handel hem ertoe om Delhaize in 2011 te vervoegen. Daar bekleedde hij verschillende functies, waaronder Business Performance Lead en Head of Merchandising, voordat hij in 2018 de leiding over Category Management op zich nam. In 2019 werd hij benoemd tot lid van het Uitvoerend Comité en werd hij SVP Commerce, Marketing & Digital.

Hij heeft het merk Delhaize succesvol gepositioneerd op de Belgische markt en een dynamische en impactvolle commerciële strategie opgezet. Hij vervult deze rol met passie en trots en is een ware leider en ambassadeur van de missie van het Leeuwenmerk: "Beter eten staat centraal in een betere levenskwaliteit voor iedereen".

 

Tot zijn opmerkelijke prestaties behoren:
✔ De versnelling van productinnovaties,
✔ Een commerciële strategie rond gezonde voeding (assortiment & betaalbaarheid),
✔ De lancering van het Super+ loyaliteitsprogramma,
✔ Sterke vooruitgang op het vlak van betaalbaarheid, met als voorbeeld het succes van het "Little Lions"-concept,
✔ Een nieuw samenwerkings- en partnerschapsmodel met leveranciers.

​

Met zijn visie om de positie van Delhaize op de Belgische markt te versterken, was Alexandros een sleutelfiguur en pionier in de transformatie van het operationele model van het bedrijf, met name via het affiliatiemodel in 2023. Deze fundamentele wijziging is waarschijnlijk een van de meest baanbrekende beslissingen ooit genomen in de food retail sector. Door zijn inzicht in de retailmarkt, durf en innovatieve mindset, heeft hij het commerciële affiliatiemodel verder heruitgevonden, waardoor het uitzonderlijk krachtig en uniek is geworden.

De huidige groei van Delhaize in omzet en marktaandeel, in een uiterst competitieve markt, is het bewijs van het succes van deze commerciële strategie. Bovendien heeft de sterke positionering van het merk de reputatie van Delhaize versterkt, waardoor het volgens het recente Sensano-rapport de toonaangevende retailer op het gebied van gezondheid en duurzaamheid is geworden.

​

Naast zijn uitvoerende rol bij Delhaize is Alexandros Boussis een actieve en invloedrijke speler op de Belgische markt, waarbij hij samenwerkt met verschillende sectororganisaties en spelers zoals BECI en Gondola.

bottom of page