top of page
POTY25_GN7.png

Guido Vanherpe - CEO, La Lorraine Bakery Group

​

Guido Vanherpe is de Group CEO van La Lorraine Bakery Group, een Belgisch familiebedrijf gespecialiseerd in verse en diepgevroren bakkerijproducten. Ook Panos, de grootste broodjeszaak van België, maakt deel uit van de groep.

Hij behaalde een Master in Toegepaste Economische Wetenschappen aan de Universiteit Antwerpen, een DESS  Marketing Appliqué diploma aan de Franse universiteit Aix-Marseille en een MBA aan de Indiana University Bloomington, USA.

​

Na eerst enkele jaren ervaring te hebben opgedaan in marketing en sales bij Procter & Gamble en Unilever, trad hij  in 1993 toe tot het bedrijf als Marketing & Sales Manager en werd hij in 1995 benoemd tot CEO. Onder zijn leiding is het bedrijf uitgegroeid tot een internationale topspeler met activiteiten in meer dan 35 landen en 18 productievestigingen in onder andere België, Polen, Tsjechië, Roemenië, Hongarije, Turkije, Italië, Griekenland, de Verenigde Arabische Emiraten en sinds 2024 ook in de Verenigde Staten. In de voorbije 3 decennia groeide de omzet van het bedrijf van minder dan 100 miljoen euro naar 1,4 miljard euro, dankzij een sterke strategie van innovatie en internationale expansie. La Lorraine Bakery Group telt intussen ruim 5.000 werknemers.

In 2012 ontving LLBG de prestigieuze Belgische onderscheiding ‘Onderneming van het Jaar’ en in 2016 de ‘Family Business Award’. In 2024 volgde de Vlerick Enterprising Leader Award, een erkenning voor zijn overtuigende staat van dienst op het gebied van leiderschap en ondernemerschap, met een no-nonsense, authentieke leidersschapsstijl dicht bij product, medewerker en klant.

​

Naast zijn scherpe visie, passie voor het product en ziel voor ondernemerschap, hecht hij veel waarde aan een lange termijnvisie, over generaties heen, met het behoud van een ondernemende bedrijfscultuur, gebouwd op sterke waarden en leiderschapsfocus op de ‘frontline’. Hij gelooft dat duurzame groei voortkomt uit een balans tussen een groter en vooral beter bedrijf worden, gestoeld op innovatie en ondernemerschap.

​

‘10% omzetgroei, jaar na jaar. Zo schrijven we een mooi verhaal. Voor ons is het belangrijk waarde te creëren en een groter maar vooral beter bedrijf te worden. Dat is ons mantra. We zijn een familiaal bedrijf dat denkt over generaties heen. Je wilt niet alleen morgen succesvol zijn, maar er binnen twintig jaar ook nog zijn.’

​

Guido Vanherpe is bestuurder bij Mediafin en bekleedt ook bestuursfuncties bij de Federatie van de Belgische Voedingsindustrie (FEVIA) en de International Association of Industrial Bakeries (AIBI), waar hij zich sterk engageert in duurzaamheid. Via ondernemerschap een positieve impact hebben op mens en omgeving, dat is de legacy die hij nastreeft voor de volgende generaties.

​

Zijn belangrijkste boodschap voor de ‘next gen’ is dat ondernemerschap geen exclusiviteit is van de bedrijfswereld. Ondernemerschap is een competentie, meer nog een ‘houding’ die je de mogelijkheid geeft je zelf te overstijgen en impact te creëren, ongeacht welk beroep je uitoefent. Als je deze houding omarmt kan je mede de toekomst schrijven.

​

Zijn twee persoonlijke levenslessen. Blijf jezelf steeds verbeteren of ‘Never stop learning, because life never stops teaching’; blijf altijd nederig, ‘Je mag trots zijn op wat je dagelijks realiseert, maar je moet je inprenten dat je het belangrijkste nog moet realiseren. ‘

bottom of page